Notícies

Creació d’un Banc de Bones pràctiques i una guia de Prospectiva d’FP a Catalunya

El Consell de Formació Professional de Catalunya encarrega a la Fundació Barcelona Formació Professional un banc de bones pràctiques (BBP) en prospectiva i la confecció de la guia de prospectiva en FP a desplegar a tot el territori català.

Entre els objectius prioritaris de cara a la realització d’aquesta guia i BBP de prospecció en el marc de les prioritats per a l’impuls del Sistema de Formació i Qualificació Professionals – Sistema FPCAT- volem destacar els següents:

a) establir un control de qualitat dels recursos de prospecció de necessitats de formació i qualificació professionals, b) definir els estàndards de qualitat, metodològics i formals, c) recollir opinions d’experts i destinataris pel optimitzar el disseny i el desenvolupament de la guia.

Així mateix, ens proposem portar a terme una amplia tasca de difusió per donar a conèixer la guia i el model d’informe de prospecció.

Aprovat el nostre projecte ErasmusPlus KA102 VocEducation

El projecte permetrà que 62 joves de grau mitjà centres de Barcelona i la seva àrea metropolitana puguin realitzar pràctiques internacionals a les ciutats de Xarxa FP.

El projecte inclou 3 mobilitats grupals de 15 dies per a un total de 32 estudiants de PFIs, a les ciutats de Lisboa (Portugal), Munic (Alemanya) i Tolosa (França), totes elles pertanyents a Xarxa FP.

Resolució de les Empreses Simulades que participaran en el programa SEFED, curs 2020-21

En el marc del projecte Empresa Simulada, projecte d’innovació que busca complementar la formació amb un coneixement completament pràctic i potenciar les competències transversals de l’alumnat d’FP mitjançant la metodologia de la simulació, s’ha resolt favorablement la participació de 16 centres de Barcelona de cara el curs 2020-21. 

La metodologia de simulació es treballa gràcies a la col·laboració amb la Fundació Inform, impulsora del programa SEFED (Simulació d’Empreses amb Finalitats Educatives).

Enhorabona a tots!

11ª edició dels Premis FPemprèn a través del nostre canal de Youtube

Ahir es va dur a terme l’acte de l’11ª edició dels Premis FPemprèn a través de la plataforma Youtube.

Per reconèixer la tasca extraordinària de l’alumnat de formació professional amb la crisi de la Covid-19, es va iniciar l’acte a amb un vídeo homenatge amb diferents testimonials que expliquen la seva experiència enfront la crisi. El jurat també va voler dedicar unes paraules a totes les persones participants en aquesta edició tant marcada pel confinament.

A continuació, es va lliurar el Premi FPconsolida conjuntament amb Netmentora Catalunya, entitat que conforma una xarxa Europea que durant 30 anys de recorregut s’ha convertit en l’associació més gran sense ànim de lucre d’Europa dedicada a l’acompanyament de l’emprenedor per a la creació d’empreses que generen ocupació local. L’objectiu d’aquest premi és impulsar projectes emprenedors liderats per estudiants i/o ex-estudiants de formació professional amb la finalitat d’acompanyar-los en el procés de consolidació dels seus projectes. Es va premiar al projecte DUETTO Estudio Textil, una empresa que es dedica a la creació artesanal d’estampats atemporals i dissenys tèxtils personalitzats inspirats en la botànica. Les líders del projecte, Allison Brown i Adriana Civit, van ser participants dels Premis, i són ex-alumnes de l’Escola Massana.

L’onzena edició dels premis FPemprèn ha comptat amb 61 projectes, dels quals 43 han passat a la fase final. En total han participat 22 centres d’FP i més de 200 alumnes de la ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana.

Els guanyadors de totes les categories (exceptuant la categoria Premi ICIL-Gestió Logística) van obtenir accés al Bootcamp “Make it real”, programa formatiu organitzat, coordinat i certificat per TeamLabs – Mondragon Unibertsitatea: 5 sessions que conformen una trajectòria amb diferents peces encarades al món professional i dins d’un context REAL d’emprenedoria i innovació.

Els projectes guanyadors de cada categoria van ser:

1.- PREMI ENERGIA, SOSTENIBILITAT I MEDI AMBIENT

Cicle Formatiu de Grau Mitjà
SenSailor: producte adreçat a empreses relacionades amb la investigació marina que busca oferir un servei que faciliti la presa de dades del mar i de climatologia, i així determinar l’estat de salut del planeta.
De l’Institut de Nàutica de Barcelona
De Carles Manich Vallès  

Cicle Formatiu de Grau Superior
Ihlume: restaurant que té com a objectiu principal reduir els residus, aprofitant els productes en la seva vida útil, seguint la implementació de l’economia circular.
De l’ Escola Superior d’Hostaleria de Barcelona (ESHOB)
De Pol Brull Blanco

2.- PREMI SALUT, ESPORT I BENESTAR

Cicle Formatiu de Grau Mitjà
PlantApp: producte que contribueix en la millora de la salut de les plantes i, en conseqüència, del medi ambient, introduint plantes medicinals i aromàtiques pensant en els beneficis terapèutics que la natura ofereix.
De l’Escola Solc Nou
De Kathleen Jhoy Bautista, Ylenia Caparrós, May Belyn Castillo, Leslie-Ann Paulino i Laura Sánchez  

Cicle Formatiu de Grau Superior
Feel the taste!!!: empresa de càtering que ofereix menús preparats saludables a bon cost per aquella gent que no pugui cuinar per manca de temps.
De l’Institut Pedraforca
De Manjeet Singh, Juan Carlos Muñoz Galiano, Luz Plasencia i Fernando Pulido  

 3.- PREMI HOTELERIA I TURISME

Cicle Formatiu de Grau Superior
El Món en un Cafè: cafeteria-degustació que oferta cafès originaris de diferents països, marinats amb un bombó fet a mida per a cada cafè, elaborats a partir de cada matís, aroma i sabor.
De l’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona (EHTB)
De Raquel Recobeni León  

La categoria de Cicle Formatiu de Grau Mitjà va quedar deserta.

4.- PREMI ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA

Cicle Formatiu de Grau Superior
Iceberg: servei que focalitza la seva atenció en menors en l’àmbit de la drogodependència, aportant un clar benefici a la societat a curt i llarg termini.
Del Col·legi Sagrat Cor Sarrià
De Jamyr de la Rosa, David López, Francesc Ávalos i Sergi Miret  

La categoria de Cicle Formatiu de Grau Mitjà també va quedar deserta.

5.- PREMI EDUCACIÓ , CULTURA I LLEURE

Cicle Formatiu de Grau Mitjà
Hardrone: Negoci de venta i lloguer de drons amb servei de formació teòrica i pràctica adaptat a diferents àmbits, així com també servei de reparació i assessorament.
De l’Institut Bernat el Ferrer
De Rubén Arroyo Pastor i Jordi Lacort Font  

Cicle Formatiu de Grau Superior
ANTQUEEN: venda de formiguers, accessoris, aliments, via online i en botiga física, amb el valor afegit de que també es desenvolupen programes educatius de mirmecología.
De l’Institut Provençana
De Marc Mayoral Gonzalez, Sergio Cambara Ruiz i Benjamin Parra  

6.- PREMI INDÚSTRIA 4.0 I TRANSFORMACIÓ DIGITAL

Cicle Formatiu de Grau Mitjà
WISP: empresa que ofereix els serveis i la instal·lació necessària per a que a les zones rurals arribi la connexió a Internet.
De l’Institut Mediterrània
De Mihai Robert Rusu, Ismael Castillo, Emanuel Pop  

La categoria de Cicle Formatiu de Grau Superior va quedar deserta.  

 7.- PREMI ICIL-GESTIÓ LOGÍSTICA

Aquesta categoria va quedar deserta, tant per grau mitjà com per grau superior.

8.- PREMI EMPRENEDOR

Cicle Formatiu de Grau Mitjà
EMOTO: millora de la mobilitat de la ciutat de Barcelona a través d’un servei de motos elèctriques, amb l’objectiu d’ajudar a incentivar polítiques més sostenibles.
De l’Institut Poblenou
De Ismael Franco Prieto  

Cicle Formatiu de Grau Superior
BILARV: empresa eco-responsable que es centra en la millora mediambiental i sanitària a través de limitar l’expansió de virus propagats per mosquits.
De l’Escola Pia Nostra Senyora
De Cloe Ruiz, Sofia Lozano, Marc Pinós, Cristina Ventura i Claudia Valle  

Com a novetat d’aquesta 11a edició, s’ha atorgat el Premi al millor vídeo. Els guanyadors d’aquest premi van obtenir una Kindle amb llum incorporada, gentilesa de l’empresa SIGMA Gestión Universitaria. El projecte guanyador va ser:

  • Nom del projecte: Lombardi Closet Reno
  • De l’Escola Thuya
  • De Giovanna Pereira Lombardi

Per finalitzar l’acte de Premis, es va voler donar veu al professorat per a que puguessin compartir la seva experiència docent durant aquests mesos.

Guanyadors del MetròpolisFPLab 2

Ja tenim guanyadors de la segona edició del MetròpolisFPLab 2! Moltes felicitats a tots els participants.

  • Repte Abacus: Team Aquarius – Escola del Treball

Una col·laboració entre client i botiga, que cohesionarà encara més la relació d’ABACUS amb la seva clientela i farà de la compra una EXPERIÈNCIA MEMORABLE. Oferim a ABACUS una solució a 3 bandes que resol el problema de les cues i que a més, converteixi a les tendes en BOTIGUES AMIGABLES.

  • Repte Aigües: Waterproof – Joan Brossa

Implementació de EcoWaterTrucks, petits camions ecològics que funcionen com a dipòsits d’aigua filtrada amb un mecanisme automàtic de dispensació segura i higiènica per a tota mena de públic. Gràcies a la tecnologia i al seu sistema mòbil, podran ser situats en espais públics concorreguts, parcs i en esdeveniments puntuals i podran ser localitzats a través d’una aplicació mòbil.

  • Repte Circuit: Montmeló CrAIMi – Santíssima Trinitat

Una aplicació mòbil on la gent pot gaudir dels avantatges del circuit, com ara descomptes per anar al circuit, novetats diàries, un nou mètode de subscripció mitjançant categories de fidelització per als clients. 

  • Repte Circuit 16 Corbes- INS Francesc Ferrer i Guàrdia

Carnet de soci enfocat al motociclisme que inclou abonament anual al circuit. La manera de donar a conèixer aquest abonament serà a través d‘influencers del món del motociclisme, els quals faran publicitat a les seves xarxes socials i realitzant sortejos organitzats per el Circuit de Catalunya.

  • Repte ICO: Esteve Terradas Grup 3- Esteve Terradas

La tecnologia no pot ser la base de totes les comunicacions hospitalàries per això aportem una comunicació més directa, concreta i senzilla adaptant els informes i convertint-los en més visuals i ben organitzats.

  • Repte Intercruises: Ferre-1 – INS La Ferreria

La nostra proposta es una aplicació mòbil que manegui les dades dels usuaris recopilades per garantir una cerca i seguiment del treball realitzat o per realitzar dels seus usuaris, on puguin consultar de manera dinàmica diferents tipus d’informació, com per exemple, la mitja del seu salari, els dies que han treballat, etc.

  • Repte Port: Celeste- Bemen 3

Generar una aplicació mòbil amb la qual es pugui interactuar duent a terme diverses activitats, jocs i rutes, obtenint la informació necessària del port.

  • Repte TMB: FFG Solutions – INS Francesc Ferrer i Guàrdia

EDUCACIÓ EN VALORS + CONSCIENCIACIÓ. Què podem aprendre dels més menuts? Plantegem tallers a les escoles que ens aporta la visió simpàtica i sincera de com es pot solucionar el problema.  Volem que el missatge dels nens i nenes arribi a tots els usuaris del transport públic per mitjà de megafonia i pantalles.

Reorienta el teu futur

L’impacte sanitari i econòmic del COVID-19 canviarà el mapa de
l’ocupació i obligarà a moltes persones a reinventar-se i reorientar
el seu itinerari professional.

És un bon moment per formar-se i adquirir noves habilitats, optant per
una formació pràctica, flexible i professionalitzadora com és la
formació professional.

L’FP (inicial, continua i ocupacional) esdevindrà cabdal per
qualificar-se cap a sectors amb demanda de professionals com ara:
logística i distribució, e-commerce, tecnologia i món digital,
indústria, recerca, serveis sociosanitaris…

Tota aquesta oferta de formació la pots trobar a:

Mapa de Formació i Recursos Ocupacionals a Barcelona
https://mro.barcelonactiva.cat/MapaRecursosWeb/ca
Guia d’FP a Bcn i AMB: http://guiafp.fundaciobcnfp.cat/
Què estudiar a Catalunya http://queestudiar.gencat.cat/es/estudis/fp/

Consideracions i reptes de la Formació Professional davant la crisi sanitària provocada per la COVID-19

Des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha valorat la necessitat de convocar el Consell de la Formació Professional de Barcelona a fi d’analitzar, amb el conjunt d’actors educatius, socials i empresarials de la ciutat, la situació de la formació professional (FP), en el context provocat per la crisi sanitària de la covid-19.

Donat el context actual de l’emergència sanitària que viu el país, els centres formatius s’han vist obligats a tancar de manera preventiva des del 13 de març. Aquest tancament ha interromput el curs de forma sobtada. Aquesta situació també ha afectat les empreses i ha aturat de manera sobtada les pràctiques formatives (en les modalitats FCT i Dual).

Tanmateix, atesa la singularitat dels estudis d’FP, que es caracteritzen per una vessant eminentment pràctica, aquesta situació fa molt difícil que l’alumnat de diferents famílies professionals puguin adquirir, de manera telemàtica i amb el mateix grau d’excel·lència, les competències professionals inherents a molts dels mòduls dels cicles formatius vinculats a aquestes famílies.

Cal fer compatible la graduació de l’alumnat, de manera que no el perjudiqui aquesta situació, i la prudència a l’hora de proposar al mercat laboral professionals que puguin realitzar les tasques amb la competència necessària.

Entre les consideracions sorgidesd’aquesta reunió trobem un tancament de centres de forma precipitada, l’evident bretxa digital entre l’alumnat, la pròpia naturalesa de l’FP que difícilment es pot substituir per una versió telemàtica…entre altres.

Us convidem a llegir l’Informe elaborat pel Consell de la Formació Professional amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.

Informe de seguiment i impacte del COVID19 en l’ocupació i atur de la província de Barcelona

L’observatori de l’FP de la Fundació BCN Formació Professional ha elaborat el primer informe de seguiment i impacte del COVID19 en l’ocupació i atur de la província de Barcelona que tindrà una continuïtat periòdica. Per a tal efecte s’han emprat l’EPA a 3dígits del darrer trimestre de 2019 (no afectat pel COVID19) i del primer trimestre de 2020 (afectat pel COVID19). Aquesta anàlisi s’ha centrat en la comparació de variables claus i perfils d’ocupació i atur, fent especial atenció al sexe, edat, nivell d’instrucció i activitat econòmica. Dit informe també incorpora dades sobre l’impacte del COVID19 als 9 sectors estratègics per a Barcelona.

Aquesta iniciativa es desenvolupa en el context de treball del Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica (CECORE) de l’Ajuntament de Barcelona, del qual, en el CECOREOcupació junt amb Barcelona Activa, la Fundació en forma part, i ha servit per generar una metodologia de treball que permetrà agilitzar les tasques d’anàlisi i prospectiva que el CECORE està desenvolupant, prospectiva que ha de servir per identificar aspectes crítics i donar resposta a les necessitats del teixit econòmic i mercat de treball de la ciutat a través d’actuacions i polítiques públiques específiques. 

Pel seu caràcter provincial  aquest informe, i els següents d’aquesta nova col·lecció, podran ser emprats també per tot tipus d’ens i actor que tingui com a àmbit de treball o referència la província de Barcelona, per això també volem fer extensiu aquest treball a municipis, consells comarcals, entitats metropolitanes i administracions supramunicipals.

Per tal de recollir tota la tasca que la Fundació desenvoluparà en aquest context de treball, s’ha creat un nou espai al web: https://www.fundaciobcnfp.cat/coneixement/coneixemanent-bis/ on es recolliran tots els informes i dades que l’Observatòri de l’FP generi per facilitar-ne la consulta i seguiment. 

Per consultes o qüestions específiques sobre aquest tema contacteu a info@fundaciobcnfp.cat

Informació Covid-19. Avís referent a les activitats i serveis de la Fundació BCN Formació Professional

Atès el moment excepcional actual amb relació al virus COVID-19, la Fundació BCN FP teletreballa i posposa tota activitat presencial. Podeu contactar amb nosaltres mitjançant les següents adreces de correu electrònic que us facilitem a continuació, així com via les nostres xarxes socials:

Per consultes genèriques contacteu amb: info@fundaciobcnfp.cat

Per consultes sobre projectes i/o àrees específiques de la Fundació:

Àrea administració i finançes:

Àrea Coneixement

Àrea Innovació:

Àrea Internacional:

Xarxa FP: info@xarxafp.org

Mentre duri aquesta situació excepcional, us recomanem que visiteu la nostra pàgina web i xarxes socials per conèixer en profunditat els nostres projectes, estudis, i activitats que duem a terme. No ens aturarem en generar coneixement, internacionalitzar i potenciar els vincles entre l’FP i el sistema productiu. Serà també una forma d’innovar i de cuidar-vos i cuidar-nos.

Gràcies.