El projecte PFI: Pràctiques professionals a la EU de Xarxa FP pretén millorar l’ocupabilitat i evitar la desvinculació del sistema educatiu de persones joves estudiants de PFI, i suposa un pas endavant en la internacionalització dels programes de formació i inserció del nostre país. El projecte parteix d’una anàlisi actualitzada de les necessitats comunes dels centres d’FP que conformen el Consorci promotor de la iniciativa, i de la voluntat de tots ells de començar a oferir oportunitats de mobilitat més inclusives pel seu alumnat de PFI.
El projecte inclou 3 mobilitats grupals de 15 dies per a un total de 32 estudiants de PFI, a les ciutats de Lisboa (Portugal), Munic (Alemanya) i Tolosa (França). Les mobilitats es duran a terme al llarg del mes de maig de 2022:
– Munic (1a i 2a setmana de maig): 10 estudiants + 2 acompanyants
– Lisboa (2a i 3a setmana de maig): 11 estudiants + 2 acompanyants
– Tolosa (3a i 4a setmana de maig): 11 estudiants + 2 acompanyants
El projecte va destinat a persones joves amb menys oportunitats, amb obstacles per motius socials, educatius i culturals que els dificulten l’accés al mercat de treball.
Els objectius específics del projecte són:
-Facilitar el desenvolupament de competències de base, transversals, tècniques i professionals entre l’alumnat de PFI.
-Facilitar el desenvolupament de competències lingüístiques en anglès o francès entre l’alumnat de PFI.
-Dotar l’alumnat de PFI de més experiència laboral dins del sector professional dels seus estudis.
-Potenciar el sentiment de pertinença a la Unió Europea entre l’alumnat de PFI.
-Reforçar l’autoestima i la motivació de l’alumnat de PFI per fomentar la seva transició a l’FP Inicial.
-Acompanyar i capacitar l’alumnat de PFI en la presa de decisions respecte a la trajectòria educativa i/o professional que vulgui emprendre.
-Sensibilitzar i empoderar als centres d’FP amb noves eines, mètodes i continguts perquè a mitjà termini comencin a impulsar els seus propis projectes de mobilitat per a alumnat de PFI.
-Reforçar les capacitats de gestió dels equips directius i la cooperació transfronterera dels centres d’FP.
-Reforçar el partenariat nacional i internacional de Xarxa FP.
Els resultats esperats són:
-Disposar de persones joves professionals amb una major ocupabilitat, que faciliti la seva inserció en el mercat de treball.
-Disposar de persones joves professionals amb més motivació i autoconfiança per afrontar la transició a l’FP Inicial.
-Disposar de centres d’FP sensibilitzats i empoderats per impulsar els seus propis projectes de mobilitat per a alumnat de PFI.
El MetròpolisFPLab, que enguany celebra la seva quarta edició, busca posar en valor el talent de l’alumnat de formació professional, apropant-lo al mercat laboral i fomentant-hi la seva inserció a través de la metodologia d’innovació oberta en un entorn real. Potenciar l’emprenedoria, el treball en equip, les competències clau i l’experimentació són alguns dels objectius principals d’aquest projecte. Altres objectius del programa són:
Esdevenir un punt de trobada entre empreses i centres educatius de formació professional per generar valor econòmic, social i cultural al territori metropolità.
Que els estudiants construeixin projectes innovadors mitjançant les seves idees apropant les demandes del món empresarial i del propi territori a les capacitats de millora plantejades.
Fer aflorar les potencialitats de l’alumnat contribuint a la millora de la seva ocupabilitat i les seves competències personals.
Dotze empreses de diversos sectors clau en el desenvolupament social, acadèmic i econòmic de la zona ens llencen nous reptes, i busquen les millors idees per resoldre’ls. Si sou un centre d’FP de l’AMB o Bcn podeu apuntar-vos a aquesta nova edició i trobar una solució a aquests reptes.
A més a més, aquesta edició retornem a la presencialitat d’alguns dels tallers, per poder fer un millor seguiment i acompanyament de totes les vostres idees!
Si cliqueu a l’enllaç de sota, trobareu tota la infromació del projecte, les bases de la 4a edició així com els reptes llençats per les empreses , el calendari del projecte i més detalls!
Barcelona i la seva regió Metropolitana ja és un dels principals pols d’impressió 3D del món.
La investigació s’ha dut a terme amb la col·laboració del CZFB i ha comptat amb el suport de l’AMB i del 3D Incubator.
La impressió 3D suposa una gran oportunitat de crear ocupació amb l’aparició de nous perfils professionals que fan necessària la incorporació d’aquesta nova forma de produir en el sistema formatiu.
La seu del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) ha acollit la presentació de l’estudi “Noves tendències i necessitats formatives al sector de la impressió 3D”, elaborat per la Fundació BCN Formació Professional amb la col·laboració del CZFB i el suport de l’AMB i el 3D Incubator. A l’acte hi han participat Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona; Sara Berbel, presidenta de la Fundació BCN Formació Professional; Àngel Tarriño, coordinador de l´Observatori de l’FP; Pau Alarcón, tècnic de l’Observatori de l’FP; i Pablo Valderrama, director del 3D Incubator. Així mateix, la cloenda de l’acte ha estat a càrrec del director de Polítiques Socials de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, Guillem Espriu, Pere Navarro.
L´estudi destaca que Catalunya ja és un dels principals pols d´impressió 3D a nivell mundial, amb la zona de l´Àrea Metropolitana de Barcelona englobant més de la meitat de les empreses. Tot i així, la majoria de les empreses perceben barreres d’entrada importants entre les quals destaca la necessitat d’adequar l’oferta formativa a la realitat econòmica i social actual.
L’estudi ofereix, a més, informació actualitzada sobre la situació, potencialitats, tendències i necessitats actuals i de futur del sector.
Nous perfils professionals
Davant aquesta recent forma de produir han sorgit nous perfils professionals necessaris com especialistes en disseny, en post processament i acabats, o enginyers i tècnics especialitzats en impressió 3D.
Es tracta d’una gran oportunitat de crear ocupació per a la qual és necessària la incorporació de la impressió 3D al sistema formatiu. Per això, és important, en primer lloc, comptar amb professors especialitzats en la matèria per, posteriorment, oferir formació contínua per adquirir coneixements i competències en impressió 3D i crear una oferta formativa orientada a les empreses i les seves plantilles.
En aquesta línia, Pau Alarcón, de l’Observatori de l’FP de la Fundació BCN Formació Professional, ha explicat que “ampliar l’oferta formativa (mitjançant adaptacions en cicles formatius, FP Dual, etc.) contribuiria dràsticament a dinamitzar el sector i a reduir-ne les problemàtiques per trobar mà d´obra especialitzada”.
Avantatges de la impressió 3D
En els darrers anys, en què s’està desenvolupant la nova economia, la impressió 3D aporta múltiples avantatges que s’adapten a les noves maneres de consumir, de produir i de transportar. Entre elles, la producció a demanda, sense necessitat de comptar amb estocs, la llibertat en el disseny i la possibilitat de personalitzar a gran escala, la fabricació de geometries complexes i sense juntes, o la possibilitat de fabricar més a prop del consumidor final. Així mateix, el gran argument pel qual aquesta forma de producció s’està consolidant és l’augment de la sostenibilitat mediambiental i una vinculació més gran a l’economia circular.
La seva implementació a la producció industrial ha permès a les empreses augmentar la seva competitivitat mitjançant una reducció de temps i costos, ampliant les capacitats productives i la millora del servei. Com ha assenyalat Àngel Tarriño, coordinador de l’Observatori de l’FP, “si bé el sector de la impressió 3D encara es troba en una fase inicial, compta amb un potencial enorme, ja engloba àmbits molt variats i la seva evolució apunta cap a una obertura a molts altres sectors”.
Tal com ha conclòs Sara Berbel, “cal anticipar les necessitats de talent dels nous sectors productius que estan cridats a ser els drivers del canvi cap a un model més sostenible, eficaç, eficient i productiu que generarà llocs de treball i riquesa al nostre territori”.
3D Incubator i DFactory Barcelona, iniciatives pioneres
El delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro, ha destacat que “l’entitat està compromesa amb el desenvolupament de la indústria d’impressió 3D i va ser pionera en crear, juntament amb Leitat i l’ajuda de fons FEDER, el 3D Incubator: la primera incubadora d’Europa d’alta tecnologia en impressió 3D, per on ja han passat 75 empreses”. La mateixa incubadora es va convertir en un referent de col·laboració público-privada en crear un respirador i un bifurcador en temps rècord durant la pandèmia.
Així mateix, el CZFB inaugurarà a finals d’any la primera fase del DFactory Barcelona, amb Leitat com a partner tecnològic, 17.000 m2 destinats a la indústria 4.0 i que esdevindrà el principal node d’indústria digital del sud d’Europa, on HP ha estat la primera empresa a instal·lar-s’hi per investigar en matèria d’impressió 3D.
El director de Polítiques Socials de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, Guillem Espriu, ha assenyalat “el compromís de treballar en l’estratègia metropolitana de potenciació del sector de la indústria d’impressió 3D en el marc de l’aposta per la reindustrialització del territori i la reactivació econòmica”.
La Fundació enguany ha impulsat la Taula d’FP&Construcció 4.0 amb l’objectiu de conéixer les necessitats i tendències del sector i formar el futurs professionals de la Construcció 4.0.
La Taula s’ha reunit en quatre sessions de treball i aplega centres d’FP de les famílies d’Edificació i Obra i Fusta i Moble, Gremis professionals, experts i agents de l’ecosistema de l’FP.
El proper dia 3 de desembre visitarem una promoció d’habitatge públic pionera en innovació, sostenibilitat i inclusivitat, impulsada per l’IMPSOL.
El dimarts 13 d’octubre 2021, dia d’Ada Lovelace, a les 19h al CosmoCaixa es va celebrar la 7a edició dels PremisPremis DonaTIC, impulsats pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, en col·laboració amb l’Institut Català de les Dones, l’Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona y la associació Tertúlia Digital.
Aquests guardons tenen el doble objectiu de reconèixer el paper fonamental de les dones en el món professional, empresarial i acadèmic de les noves tecnologies, i oferir referents a les nenes i adolescents que dubten si dedicar-se o no a les disciplines STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) en el futur.
En la jornada d’enguany s’han premiat vuit dones i dues iniciatives empresarials. En la categoria d’estudiant FP TIC la guanyadora 2021 ha esta Sara Puig Cabruja, estudiant dels doble titulació Desenvolupadora d’App. web i multimèdia (DAW i DAM) a Jesuïtes El Clot de Barcelona.
La Fundació participa com membre del jurat d’aquesta premis i felicita a les estudiants d’FP guardonades de totes les anteriors edicions.
2021
Sara Puig Cabruja
Jesuïtes El Clot, Barcelona
CFGS DAM i DAW
2020
Agnès Malé Gabarró
Institut Esteve Terrades i Illa, Cornellà de LL.
CFGS ASIX-Ciberseguretat
2019
Anna Dacosta Martín
Institut Esteve Terrades i Illa, Cornellà de LL.
CFGS ASIX-Ciberseguretat
2018
Cristina Martin Planelles
Institut Bosc de la Coma, Olot
CFGS DAM i DAW
2017
Marina Blasco Sánchez
Institut Escola del Treball, Barcelona
CFGS Sistemes de Telecomunicacions i Informàtics
Les dones matriculades en cicles FP TIC representen el 9%, la inserció laboral d’aquesta família professional és del 98,92%, un sector que ha resistit molt bé la pandèmia que ha creat llocs de treball i que generarà molta ocupació els propers anys, per tant, caldrà treballar per atreure més joves i sobretot més noies a aquests estudis professionals, un repte que ens interpel.la a tots (famílies, escoles, empreses, institucions, govern, etc).
Aquest dimecres 22 de setembre la Fundació BCN Formació Professional i Dualiza- recolzats per CaixaBank- han organitzat la jornada sobre els sectors sanitari i sociosanitari en clau d’FP, amb la col·laboració de Barcelona Activa i Fundació “la Caixa”. La jornada s’ha centrat en la identificació dels actius i els reptes actuals d’aquests dos sectors, i en el paper que hi juga la innovació en cadascun d’ells. S’han compartit experiències innovadores amb l’objectiu final de generar un intercanvi d’idees i reflexions sobre possibles canvis que cal impulsar, augmentar la coneixença de certes pràctiques exitoses i ubicar les tendències de futur d’aquests sectors fonamentals per a la societat.
“L’envelliment i la dependència són estats modificables, es poden millorar, revertir i prevenir. S’ha de treballar transversalment amb diferents disciplines i els serveis s’han d’adaptar a les diferents fases de l’envelliment” deia José Augusto García, director general del Consorci de Salut i Social de Catalunya i president de la Sociedad Española de Geriatría i Gerontología, en inaugurar la conferència al CaixaForum Barcelona. Seguidament s’iniciava la taula rodona d’experiències formatives innovadores, moderada per la Montse Blanes, directora de l’Institut Bonanova-Parc de Salut Mar, i integrada per Sònia Higueruelo, directora de l’Institut Antoni Pous i Argila, Betlem Pares, de l’Àrea de Serveis a les Persones i Promoció Econòmica de l’Aj. de Manlleu, Ana Monge, directora i responsable d’estratègia i innovació, i Amaia Hernández, ambdues del centre Tolosako Inmakulada Lanbide Ikastola, del País Basc. Les quatre participants pertanyen a centres integrats de Formació Professional. A la taula s’ha recalcat la necessitat de solidificació de la xarxa FP-empreses-entitats, doncs l’FP ja incorpora projectes de futur amb fórmules innovadores i està preparada per adaptar-se i cobrir les necessitats dels sectors en qüestió.
Després ha estat el torn de la taula rodona centrada en les experiències innovadores al sector sanitari i sociosanitari, moderada pel Sr. Òscar Dalmau, gerent d’Unió Consorci Formació. En aquesta taula han participat el Bartomeu Ayala, responsable de formació dual de l’Hospital Althaia, la Ana Sedano, directora de RRHH de l’Institut Català d’Oncologia i el Marco Inzitari, director d’Atenció Integrada i Recerca del Parc Sanitari Pere Virgili. S’ha exposat la necessitat de millorar l’encaix i l’ús de l’FP dual en les institucions i empreses del sector.
Mónica Moso, responsable del Centro de Conocimiento e Innovación de Dualiza, i Àngel Tarriño, responsable de l’Observatori de l’FP de la Fundació BCN Formació Professional han recollit les conclusions a la cloenda de la jornada.
Els principals reptes i deficiències del sector sociosanitari sónla manca de prevenció sobre la pròpia vellesa i dependència de les persones, la necessitat de professionals multidiciplinaris al sector, la manca de professionals del sector, relacionada amb les condicions laborals poc atractives, els dèficits formatius del sector, així com l’excés d’economia submergida en el treball de cures a les llars. En definitiva, els dèficits en la cartera de serveis per l’atenció a les persones amb necessitats sociosanitàries i en l’atenció de les persones amb dependència. En el sector sanitari, els principals reptes són els dèficits o incongruències en els itineraris formatius, les tensions i conflictes derivats de les escasses opcions per a la promoció professional (on s’hi sumen diferències significatives amb altres països europeus), a més de perfils amb necessitat de formació continua donat que són molt sensibles als canvis tecnològics.
“S’estan fent importants passos per a la integració efectiva del sistema sanitari i sociosanitari, si bé encara queda molt camí per recórrer i és necessari accelerar aquest procés”, ha comentat Tarriño, mentres exposava les principals oportunitats que es presenten en els sectors sanitari i sociosanitari, com la pròpia experiència del Covid generant un escenari favorable al canvi en positiu del sector, o l’existència d’experiències formatives innovadores ja en marxa per millorar els perfil professionals dels dos sectors. S’ha subratllat el paper clau de la formació professional en el repte de la millora formativa dels professionals, combinat amb el paper fonamental dels municipis, empreses i entitats corresponents, com a base de la recepta per l’èxit.
Mosoha presentat el projecte dut a terme per la Fundació BCN Formació Professional, Dualiza i Barcelona Activa: “Anàlisi i reptes del sector sanitari i sociosanitari català en clau d’FP en el context COVID i de futur”. L’objectiu del projecte és donar resposta a les necessitats actuals i futures en l’entorn hospitalari i ambulatori, així com en el sector sociosanitari, posant especial atenció al paper de la digitalització i les noves tecnologies. Es preveu la publicació dels resultats durant la tardor de 2021 i, a partir d’aquests, impulsar i acompanyar les mesures necessàries que es derivin.
“Aquestes jornades són fonamentals per treballar en detectar les necessitats presents i futures dels sectors, i crear en el procés aquesta xarxa que ha anat sortint durant tota la jornada tant necessària” ha conclòs Fabian Mohedano, president executiu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, donant per finalitzada una jornada reflexiva sobre dos sectors essencials per la societat.
El Fòrum de ciutats amb Consell de la Formació Professional està conformat per 12 Consells de la Formació Professional, que representen a un total de 53municipis.
El curs passat el territori que abasta el Fòrum aglutinava prop del 70% de la matrícula de la Formació Professional inicial de Catalunya.
Després de finalitzar la preinscripció i matrícula a la Formació Professional inicial pel curs 2021-2022, hem pogut constatar que enguany hi ha hagut un important augment de demanda de places d’FP, especialment de Programes de Formació i Inserció Laboral-PFI i de Cicles Formatius de Grau Mig – CFGM. Una situació que s’agreuja any rere any davant un dèficit estructural de places.
Estimem que prop de 10.000 persones del territori que conforma el Fòrum, als quals caldrà sumar-hi la resta de ciutats del país, no podran accedir a una plaça dels CFGM. Cal sumar-hi també els centenars d’ alumnes que volen cursar PFI i tampoc ho podran fer.
És evident que l’impacte d’aquest desajust comportarà greus conseqüències a nivell social, cultural, educatiu i econòmic en els propers anys.
Des del Fòrum volem denunciar aquesta situació com a molt greu tenint en compte que el dèficit de places no és nou i que la problemàtica s’arrossega de fa alguns cursos. Part dels joves, impulsats per la necessitat de continuïtat formativa, en la que tant hem insistit, després de l’ESO; sol·licitaran plaça per cursar batxillerat sense que tampoc aquí hi hagi garanties d’accés. I, si ho fan, serà com a itinerari no triat amb les conseqüències negatives que això pot comportar. La més greu: abandonament prematur.
Malgrat existeixi un pic demogràfic, creiem que cal posar sobre la taula altres factors que ens porten a la situació actual, i que requereixen una resposta immediata: crisi econòmica i social ( amb el conseqüent augment de les desigualtats socials), i l’aposta cada vegada més ferma i arrelada per la Formació Professional.
Cal fer passos ferms cap a la implementació de la formació professional integral o formació professional al llarg de la vida; materialitzant-se amb la coordinació dels diferents subsistemes de la formació professional. Fem de la necessitat, una oportunitat.
En aquest sentit, des del Fòrum, ens posem a disposició per estudiar totes les vies possibles per augmentar l’oferta de places aquest curs 2021-2022 i així poder fer front a la demanda no atesa que ens porta a aquesta greu situació.
Fòrum de ciutats amb Consell de la Formació Professional
L’AMB i la Fundació BCN Formació Professional hem presentat públicament aquest divendres els vuit projectes guanyadors de la 3a edició del MetròpolisFPLab, celebrada durant el curs 2020-2021.
Aquest any han participat 9 empreses i 27 centres d’FP de la metròpolis de Barcelona.Es reconeixen els vuit projectes guanyadors de la tercera edició, entre els quals hi ha un assistent virtual per als malalts dels hospitals o una estora intel·ligent que identifica els passatgers d’un autobús per controlar-ne les pujades i baixades
MetròpolisFPLab és un projecte d’innovació que impulsem juntament amb l’AMB, amb l’objectiu de posar en valor el talent de l’alumnat de la Formació Professional i apropar-lo al mercat laboral. Pretén potenciar l’adquisició de competències clau i fomentar la inserció laboral dels joves, a través d’una metodologia d’innovació oberta en un entorn real.
En aquesta edició hi han participat 700 alumnes de formació professional de la metròpolis de Barcelona, que s’han organitzat en 200 equips de treball. Com en les edicions anteriors, els estudiants han afrontat reptes plantejats per cadascuna de les empreses col·laboradores per tal de trobar solucions a les seves necessitats.
La creativitat i la innovació han tornat a marcar aquesta edició, amb propostes ben curioses, com la realització d’uns Jocs Olímpics que aglutinen els 17 objectius de l’agenda 2030, un assistent virtual per a malalts dels hospitals, una gimcana virtual a través de les xarxes socials o una estora intel·ligent que detecta la identitat dels passatgers que viatgen en un bus i els obre automàticament les portes.
Les empreses que han proposat reptes al MetròpolisFPLab3 i els equips guanyadors són:
Empresa
Repte
Equip Guanyador
Projecte
Agenda 2030
Com podem aconseguir que els joves coneguin millor l’Agenda 2030 i s’impliquin per assolir-la?
“DICA Team”, del Instituto Esteve Terrades de Cornellà
Tallers de sostenibilitat impartits a les escoles per explicar què són els ODS
Aigües de Barcelona
Com podem fomentar el consum responsable d’aigua i aliments per reduir-ne el malbaratament?
“Earthfocus”, de l’Escola del Treball de Barcelona
Tallers de conscienciació relacionats amb l’aigua adreçats als joves
TMB
Com podem millorar l’experiència d’usuari per reduir el neguit que es genera a les parades de bus respecte als horaris, les incidències, etc.?
“Dream Team”, de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí
Pantalla interactiva a les parades de bus
Institut Català d’Oncologia
Com podem acollir un pacient de l’ICO perquè sàpiga com actuar en la part virtual assistencial?
“Dream Team”, de l’Escola Santíssima Trinitat de Barcelona, i “Macacos Team”, de Gimbernat Formació de Sant Cugat del Vallès
Doble funció del projecte: pàgina web + aplicació i acompanyament al pacient
Garcia Faura
Quin sistema d’embalatge reutilitzable podem utilitzar per protegir i transportar en camió les finestres i façanes que fabriquem?
“…” de l’Escola Massana de Barcelona
Sistema modular de protecció de finestres
PEMB
Com podem conscienciar els joves i fer que els seus esmorzars siguin més saludables i sostenibles?
“Esteve Terradas Finances PEMB 1”, de l’Institut Esteve Terradas i Illa de Cornellà de Llobregat
Aplicació mòbil de receptes exclusives i vídeos interactius perquè l’alumnat pugui seguir petites rutines d’entrenaments esportius
Circuit de Catalunya
Com podem posicionar el Circuit de Catalunya a través dels nostres canals de comunicació per arribar a un públic més jove?
“Skynet guys”, de l’Institut Provençana de l’Hospitalet de Llobregat
Gimcana virtual a través dels diferents espais del Circuit
Port de Barcelona
Quin sistema tècnic es pot implantar a l’autobús que creua el Port perquè els usuaris respectin les zones per pujar i baixar a les parades?
“JYL”, de l’Institut Joan Brossa de Barcelona
Catifa electrònica que identifica els passatgers i els habilita la baixada del vehicle a les zones restringides
MB92
Com podem recollir eficaçment residus flotants en drassanes tenint en compte que hi acostuma a haver embarcacions amarrades?
Desert
Desert
Els alumnes dels vuit equips guanyadors obtenen una beca de 1.000 € per desenvolupar les idees dels projectes dins d’aquestes empreses durant dos mesos, entre setembre i novembre del 2021.
MetròpolisFPLab: innovació empresarial per potenciar la inserció laboral dels joves.
L’Aliança per la FP és una iniciativa del Ministeri d’Educació i Formació Professional que té com a objectiu enfortir tot el procés de transformació de la FP.
És una xarxa de corresponsabilitat entre empreses, organismes i institucions amb la voluntat de donar suport al “Pla de Formació de la Formació Professional” del Govern d’Espanya”. I amb l’objectiu comú d’una millor formació i millors ocupacions. La nova llei d’FP planteja una visió integrada de la formació i l’ocupació; i aquesta xarxa permet millorar els vincles entre les necessitats de l’entorn econòmic i social i la inserció laboral i ocupabilidad al llarg de la vida.
L’Aliança per la FP sumarà esforços, crearà sinergies i construirà iniciatives entre administracions públiques, interlocutors socials, sector empresarial i entitats del tercer sector; sempre amb l’objectiu d’enfortir el nou model d’FP.
Entre les seves línies d’actuació destaca l’obertura de convocatòries de projectes d’innovació per a l’intercanvi i difusió de bones pràctiques entre centres de formació i empreses. També la creació de la plataforma FPConecta, que serà l’eina que mobilitzarà l’ecosistema de la Formació ProfesionalLa missió de la Fundació BCN Formació Professional és participar en el desenvolupament socioeconòmic de la ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana a partir del foment de la relació entre la formació professional i l’entorn econòmic i social, potenciant una formació adequada i compatible amb les necessitats del sistema productiu i facilitant la transició al món del treball i la plena integració d’estudiants, mitjançant projectes i accions específiques dirigides a empreses i institucions i als centres de formació.
El passat 17 de juny es va dur a terme la Nit de l’Emprenedoriaal Cibernàrium de Barcelona Activa, que va constar de l’entrega de Premis de la 12ª edició dels premis FP Emprèn i els premis FP Consolida. L’acte, de format híbrid, es va retransmetre en directe via streaming a través del nostre canal de YouTube.
Presentat i conduit per Clara Sànchez Castro, la benvinguda a la Nit de l’Emprenedoria la van donar el tinent d’Alcaldessa i regidor de Cultura, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Subirats, la vicepresidenta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i regidora de Comerç, Montserrat Ballarín, i la comissionada de Promoció de l’ocupació i polítiques contra la precarietat de l’Ajuntament de Barcelona, Raquel Gil.
A continuació, es va lliurar el premi FP Consolida conjuntament amb Netmentora Catalunya, entitat que conforma una xarxa Europea que durant 30 anys de recorregut s’ha convertit en l’associació més gran sense ànim de lucre d’Europa dedicada a l’acompanyament de l’emprenedor per a la creació d’empreses que generen ocupació local, i el Departament d’Educació.
L’objectiu d’aquest premi és impulsar projectes emprenedors liderats per estudiants i ex-estudiants de formació professional amb la finalitat d’acompanyar-los en el procés de consolidació dels seus projectes. Es va comptar amb la intervenció de Cristian Rovira, president de Netmentora, Martí Morató, CEO de GoZeroWaste i Carlos Villar, CEO de Soctic, ambdós graduats de formació professional i emprenedors que han participat a la xarxa Netmentora.
Finalment, es va passar al lliurament dels premis de la 12ª edició dels FPemprèn. Aquesta edició ha comptat amb 70 projectes, dels quals 59 han passat a la fase final. En total han participat 25 centres d’FP i un total de 190 alumnes de la ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana.
Es premià un únic projecte, de grau superior i de grau mitjà, en cada categoria de premi, segons el projecte més ben plantejat pel que fa a la seva coherència, viabilitat, consistència i valor afegit que aporta al sector en concret. Els guanyadors de totes les categories (exceptuant la categoria Premi ICIL-Gestió Logística) van obtenir accés al Bootcamp “Make it real”, programa formatiu organitzat, coordinat i certificat per TeamLabs – Mondragon Unibertsitatea: 5 sessions que conformen una trajectòria amb diferents peces encarades al món professional i dins d’un context REAL d’emprenedoria i innovació.
Els projectes guanyadors de cada categoria van ser:
1.- PREMI ENERGIA, SOSTENIBILITAT I MEDI AMBIENT
Cicle Formatiu de Grau Superior:Ramat del Corb. De l’Institut Rubió i Tadurí. De l’Arnau Guevara Miranda i l’Arnau Fité.
2.- PREMI SALUT, ESPORT I BENESTAR
Cicle Formatiu de Grau Mitjà:Pharmacy Dron. De l’Institut Poblenou. De Nadine Alonso Garcia i Ariadna López
Cicle Formatiu de Grau Superior:APOCARE. De l’Escola Pia Nostra Senyora. De Marta Montserrat Santacana, Nora Bakkali, Neus Llopis i Victor Chaves
3.- PREMI HOTELERIA I TURISME
Cicle Formatiu de Grau Superior :Panxolines. De l’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona. De Aina Maria Mir Calafat i Mireia Silla
Cicle Formatiu de Grau Superior (Accèssit):Flying guides. De l’Institut Mediterrània. De Gabriella Barbetta, María Isabel Moreno i Pau Ortiz
4.- PREMI ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA
Cicle Formatiu de Grau Superior:VITA CODICE. De l’Escola Pia Nostra Senyora. De Claudia Jorba, Jiaqi Li, Abel Gelats i Neil Hurtado
5.- PREMI EDUCACIÓ , CULTURA I LLEURE
Cicle Formatiu de Grau Superior:Family Trip. Del Col·legi Sagrat Cor de Sarrià. D’Elisenda Calderón Fuertes, Paula Cayuela, Iván Correa i Nuria Haro
Cicle Formatiu de Grau Superior (Accèssit):EDU KIDS. De l’Escola Pia Sant Antoni. De Nerea Simón Dueñas
6.- PREMI INDÚSTRIA 4.0 I TRANSFORMACIÓ DIGITAL
Cicle Formatiu de Grau Superior:IMFARMA GREEN. De l’Institut Escola del Treball de Barcelona. De l’Irene Gañán Moreno, Maria Roig, Carles Martínez i Guillem Martínez.
Cicle Formatiu de Grau Superior (Accèssit):GARHI. De l’Institut Pompeu Fabra. De Carlos Diego García Mahuenda i Bogdan Mihai
7.- PREMI ICIL-GESTIÓ LOGÍSTICA
Cicle Formatiu de Grau Superior:RENTTEX. De l’Institut Joan Brossa. De l’Alberto Longo
8.- PREMI EMPRENEDOR
Cicle Formatiu de Grau Mitjà:BYG CRYPTO. De l’ Institut Bernat el Ferrer. De Daniel Reinosa, Pol Castellano i Eric Sabaté
Cicle Formatiu de Grau Superior:S.I. a l’Oci. Del Col.legi Sagrat Cor Sarrià. D’Àngel Calvís, Mercè Mora, Oriol Ayora i Laia Expósito
Com a novetat d’aquesta 12a edició, s’ha atorgat el Premi al millor vídeo “Elevator Pitch”. Els guanyadors d’aquest premi van obtenir un Xiaomi Mi band 6 i Uns Auriculars Xiaomi True Wireless 2, gentilesa de l’empresa SIGMA Gestión Universitaria. El projecte guanyador va ser:
Panxolines
De l’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona
De l’Aina Maria Mir Calafat i la Mireia Silla
Un altre novetat d’aquest any va ser l’otorgament de l’accèssit Vicenç Bombardó, com a homenatge a un gran col·laborador i membre del jurat dels premis FPEmprèn. En aquesta categoria, se suma al premi un assessorament individualitzat d’entre 1 i 3 mesos portat per 1 o 2 Sèniors de referència d’ASENCAT per tal de realitzar una diagnosi inicial i construir la planificació estratègica per al desenvolupament de la idea de negoci.
9.- PREMI VICENÇ BOMBARDÓ
El projecte guanyador va ser:RENTTEX. De l’Institut Joan Brossa.De l’Alberto Longo
La cloenda de l’acte va ser de la mà de Sara Berbel, presidenta executiva de la Fundació i gerent Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó, comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i el Sr. Fabian Mohedano, president del Consell Català de la Formació i Qualificació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Per finalitzar l’acte de Premis, es va donar peu a fer la foto de família amb tots els equips premiats a l’escenari.
Publicat el
Privacitat
Aquest lloc web utilitza cookies perquè puguem oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les galetes s'emmagatzema al vostre navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu al nostre lloc web i ajudar el nostre equip a entendre quines seccions del lloc web us resulten més interessants i útils.
Cookies necessàries
Les cookies estrictament necessàries han d'estar activades en tot moment perquè puguem desar les vostres preferències per a la configuració de les galetes.
Cookies analítiques
Aquest lloc web fa servir Google Analytics per recopilar informació anònima, com ara el número de visitants al lloc i les pàgines més populars.
Mantenir aquesta galeta activada ens ajuda a millorar el nostre lloc web.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!