Notícies

L’emprenedoria es potencia des de les aules de la Formació Professional

El 21 de juny de 2022 es va dur a terme la Nit de l’Emprenedoria al Museu de les Aigües de Cornellà de Llobregat, que la qual arreplega l’entega de la 13ª edició dels Premis FPemprèn i la 4a edició dels premis FPConsolida.

L’acte, presentat i conduït per la Bibiana Ballbé, s’inaugurà a càrrec de Manuel Cermerón, director general d’Agbar a Espanya, Sara Berbel, presidenta executiva de la Fundació BCN Formació Professional i Pere Fàbregues, vicepresident de la Fundació BCN Formació Professional i Montserrat Ballarín, vicepresidenta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Els Premis FPemprèn són un reconeixement públic als millors projectes empresarials realitzats per estudiants de Formació Professional dels instituts i centres d’FP de Barcelona i la seva àrea metropolitana. La finalitat és potenciar el reconeixement i el prestigi social de l’FP així com potenciar l’emprenedoria des de l’òptica pedagògica. El projecte dels premis inclou la formació del professorat dels centres participants per introduir o actualitzar-los a l’ecosistema de l’emprenedoria. La formació la dirigeixen institucions i empreses punteres de l’emprenedoria catalana com Seed&Click o Barcelona Activa. Els premis serveixen moltes vegades de pont per una consolidació posterior d’alguns projectes guanyadors mitjançant els premis FPConsolida i els premis a l’emprenedoria catalana que es celebrem posteriorment pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Entre les categories dels premis es troben el Premi a millor Elevator Pitch, Premi FPEmprèn pel talent femení, Premi Energia Sostenibilitat i Medi Ambient; Premi Salut Esport i Benestar; Premi Educació Cultura i Lleure; Premi Hoteleria i Turisme; Premi Economia Social i Solidària; Premi Indústria 4.0 i Transformació Digital; Premi ICIL – Gestió Logística i Premi Emprenedor/a.

Després de la benvinguda, es van lliurar els premis FPConsolida conjuntament amb Netmentora Catalunya i el Departament d’Educació.

L’objectiu d’aquest premi és impulsar projectes emprenedors liderats per estudiants i exestudiants de formació professional amb la finalitat d’acompanyar-los en el procés de consolidació dels seus projectes.

Es va comptar amb la intervenció de Elionora Solé, HR Director Spain a Cofidis i Membre de la Junta Directiva de Netmentora Catalunya i José Antonio Andrés, subdirector general de Programes i Projectes de Formació Professional del Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya. El guanyador d’aquesta 4a edició dels Premis FPConsolida ha estat Noè Alexandre, responsable de l’empresa de refrigeració i climatització Noè Alexandre.

Finalment, es va passar al lliurament de la 13a edició dels Premis FPemprèn. Aquesta edició ha comptat amb 71 projectes, dels quals 61 han passat a la fase final. En total han participat 27 centres d’FP i un total de 245 alumnes de la ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana.

La cloenda de l’acte va ser de la mà del Sr. Fabian Mohedano, president del Consell Català de la Formació i Qualificació Professional de la Generalitat de Catalunya.

Acte de clausura del primer projecte de mobilitat “Programa de Formació i Inserció: Pràctiques Professionals”

El projecte “Programa de Formació i Inserció: Pràctiques Professionals”, liderat per XarxaFP (Associació de mobilitat internacional de l’Ajuntament de Barcelona), pretén millorar l’ocupabilitat i evitar la desvinculació del sistema educatiu de persones joves estudiants de PFI i suposa un pas endavant en la internacionalització dels programes de formació i inserció del nostre país. El passat dilluns 13 de juny va tindra lloc l’acte de cloenda del primer projecte a nivell estatal de mobilitat pel nivell educatiu de PFI al Salò de Cròniques  de l’Ajuntament de Barcelona.

L’acte va ser presidit pel regidor d’educació, el Sr.Pau Gonzàlez, la Sra. Marta Ortueta (de forma telemàtica), la directora de la Unidad de Formación Profesional del SEPIE, Ministerio de Universidades i la Sra. Maria Jesus Cervero, presidenta de la XarxaFP.

El Sr. Pau Gonzàlez, regidor d’educació de l’Ajuntament de Barcelona va obrir l’acte senyalant que el projecte ha estat un èxit per la implicació conjunta de les institucions, i per la implicació de totes les persones involucrades: equips directius, coordinadors/es de mobilitat, tutors del programes de formació i inserció.  El projecte respon a l’aposta que fa l’ajuntament per fer una mobilitat internacional més inclusiva a tots els nivells educatius i trencar amb la idea de que  l’Erasmus només és fa a la universitat.  Les pràctiques internacionals son importants per l’experiència professional, les competències lingüístiques però sobretot per les competències personals que són claus en el seu desenvolupament professional i personal (iniciativa, confiança, flexibilitat, organització, treball en equip, etc.).  projecte només és el començament d’un llarg camí que esperem sigui exitós i ple a tots els nivells. 

Finalmet el regidor va agraïr als centres d’FP per confiar en l’ajuntament en aquesta nova aventura, així com a les organitzacions XarxaFP, Fundació BCN Formació Professional, i els tècnics encarregats d’executar el projecte de forma més directe, pel seu compromís en el projecte i per tot el seu suport. 

Seguidament, la Sra.Marta Ortueta, va agrair a totes les institucions implicades per fer possible el desenvolupament del projecte. “Erasmus + és un programa fet per les persones, situacions personals, un programa que viu”, assenyalava la directora de la Unitat de Formació Professional del SEPIE. “Nosaltres, com a institucions podem animar i impulsar el programa, però és gràcies a vosaltres, als participants, que tots els Erasmus són possibles, sou els ambaixadors més importants.”

L’apertura de l’acte va acabar amb l’agraïment per part de la Sra.Maria Jesus Cervero presidenta de la XarxaFP, que explicà com portem gairebé 25 anys fomentant i potenciant la internacionalització de formació professional a Europa. “Puc dir amb orgull que els joves presentis avui aquí, sou la primera generació d’Erasmus dels Programes de Formació i Inserció. Sou la primera però estic segura que no sereu l’última i tenim molt clar que en un futur realitzar pràctiques Erasmus en un PFI ha de ser gairebé tan usual i quotidià com ho és avui dia realitzar-les en altres nivells educatius. Creiem que la paraula Erasmus no sols ha de ser propietat de les universitats i que la formació professional, en tots els seus nivells, té molt a demostrar i oferir a la societat,” finalitzà la presidenta de XarxaFP.

El projecte va destinat a persones joves amb menys oportunitats amb obstacles per motius socials, educatius i culturals que els dificulta l’accés al mercat de treball i parteix d’una anàlisi actualitzada de les necessitats comunes dels 13 centres d’FP que conformen el consorci promotor de la iniciativa, i de la voluntat de tots ells de començar a oferir oportunitats de mobilitat més inclusives per al seu alumnat de PFI.

Aquest inclou 3 mobilitats grupals de pràctiques professionals per a un total de 32 persones joves estudiants de PFI, a les ciutats de Lisboa (Portugal), Munic (Alemanya) i Tolosa (França) durant quinze dies.

Tot seguit, els tutors professors van explicar la seva experiència durant el transcurs del projecte així com la dels seus estudiants, una experiència molt positiva. Es va demanar  que es repetís i reproduís amb més assiduïtat. Els tutors dels centres Escola del Treball, INS Escola d’Hoteleria i Turisme  també van remarcar el seguit de competències que s’adquireixen o es reforcen amb aquest projecte: Competències bàsiques: competències d’accés al mercat de treball , (mobilitat, càlcul funcional i informàtica bàsica), coneixement d’anglès/francès), b) Competències transversals: adaptabilitat, aprendre a aprendre, comunicació, gestió de les emocions, iniciativa-autonomia, organització, responsabilitat i Competències tècniques i professionals segons perfil professional, vocabulari i llenguatge professional en anglès o francès, segons perfil professional-

L’acte finalitzà amb l’entrega del diploma  de reconeixement per part de regidor d’educació Pau Gonzalez  i de la presidenta de XarxaFP Maria Jesus Cervero.  

Final & cloenda del MetròpolisFPLab4

Els passats 2 i 3 de juny els equips finalistes dels 12 reptes del MetròpolisFPLab van presentar el seu projecte davant el jurat, format per les empreses participants, consultors en innovació, i els mateixos organitzadors del programa (l’AMB i la Fundació).


Cada equip finalista va tenir 5 minuts per presentar el seu projecte i convèncer a l’empresa llançadora del repte de què la seva idea era la millor. Durant dos matins, vam conèixer les diferents propostes dels 24 equips, i vam poder posar cara als integrants a cada un dels projectes.


Acabades les presentacions, totes les parts del jurat ens vam reunir per decidir quins equips eren els guanyadors, considerant originalitat, viabilitat i resolució del repte, així com varietat del territori.


Aquest passat 1 de juliol vam fer l’acte de cloenda de la 4a edició del MetròpolisFPLab, fent entrega dels obsequis als 12 equips guanyadors i reconeixent tota la feina feta pels centres, les empreses i les parts organitzadores. Ara, l’alumnat guanyador té l’oportunitat de fer una beca formativa de dos mesos a l’empresa corresponent, per tal d’impulsar la idea guanyadora a la mateixa empresa i conèixer de primera mà l’entitat en qüestió.

Seguim amb el MetròpolisFPLab5!

Jornada Vehicle elèctric Sant Boi 2030.  

La Fundació BCN Formació Professional va participar el 27 de maig, a l’espai Coboi Lab, a la Jornada vehicle elèctric: perspectives de futur i visions compartides, organitzada per l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, en el marc de l’Agenda Urbana 2030.  

Una jornada de reflexió, que va servir per conéixer tendències, visions de futur i compartir una dinámica de treball per detectar obstacles i oportunitats i on sens dubte la formació profesional será clau per la transformació del sector de la nova mobilitat i per assolir una Sant Boi sostenible i saludable al 2030.  

Campanya de visualització Pla de Mesures Innovació a l’FP.

Els Pla de Mesures Innovació a l’FP és un projecte que potencia iniciatives que posen en valor l’experimentació, el foment de competències clau i el treball en equip, i es guia per la millora de l’èxit educatiu i la inserció laboral.
Actualment s’han dut a terme 11 edicions del Pla, on més de 700 projectes innovadors han participat, i un total de 363 s’han beneficiat econòmicament. Gràcies al suport donat per par de l’AMB i nostre, més de 5000 alumnes d’FP han pogut formar part de dits projectes.
Aquestes mes de maig hem fer una campanya de visualització d’alguns dels projectes impulsats en les últimes edicions; L’equip de l’Institut Rambla Prim va presentar un projectes de boies capaces de mostrejar microplàstics en aigües marines i continentals.
L’Institut Guillem Catà de Manresa, impulsa el muntatge d’un laboratori de control de qualitat tèxtil, i l’equip d’Anna Gironella utilitza la realitat virtual per conscienciar a l’alumnat de la importància dels riscos laborals abans d’iniciar les pràctiques.
La proposta de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia, de Sant Joan Despí, promou que l’alumnat acompanyi el personal sanitari dels CAPs en l’atenció domiciliaria, per coneixer aquest tipus d’intervenció.
I de la mateixa manera, més de 350 projectes de la Demarcació de Barcelona s’han fet realitat gràcies al Pla de Mesures, un projecte que no para de créixer!

Acte  de celebració dels 10 anys d’FP Dual a Catalunya.  

El dia 25 de maig, junt amb l’àrea de la gerència de persones i desenvolupament organitzatiu de l’Ajuntament de Barcelona i de l’àmbit de RRHH de l’IMEB-Institut Municipal d’Educació, vàrem assistir a l’Acte  de celebració dels 10 anys d’FP Dual a Catalunya.  

 L’FP Dual ha estat una aposta clara de l’Ajuntament de Barcelona des dels inicis quan es va aprovar la normativa, tant contribuint a impulsar-la com sent “institució formadora”. Des de 2012 l’Ajuntament de Barcelona ha acollit 1.716 becaris/es, raó per la qual va rebre un guardó com empresa amb major nombre d’alumnat en dual.   

Les Escoles Bressol Municipals de Barcelona van ser pioneres en l’FP Dual, actualment l’objectiu és que cadascuna de les 103 Escoles bressol de l’Ajuntament de Barcelona tingui un/a alumne/a d’FP Dual.  

FP & CONSTRUCCIÓ A REBUILD 2022

La construcció industrialitzada, les certificacions d’edificis sostenibles, la fusta constructiva, el treball col·laboratiu amb BIM, Build to rent, Co-living y el Co-housing … són tendències que la formació professional ha dE conèixer per formar als futurs professionals de la construcció 4.0.

Amb l’objectiu de conèixer les darreres novetats i tendències del sector, des de la Taula FP & Construcció 4.0, hem organitzat una visita Rebuild Expo Madrid amb 4 centres d’FP d’Edificació i Obres, Fusta i Disseny d’interiors, de Barcelona i ÀMB, i allí ens hem reunit amb 5 centres d’FP d’Edificació i Obres de Madrid, Alcalà de Henares, Saragossa i Segovia per establir sinergies i possibles projectes compartits. Gràcies a Rebuild hem pogut assistir al Congrés Nacional Arquitectura Avançada i Construcció 4.0., participar en una Taula de treball i gaudir del gran esdeveniment tecnològic del sector de l’edificació.

Dates de Preinscripció i matrícula FP inicial curs 2022-2023 

  • Preinscripció: Grau Mitjà  alumnat de continuïtat 4t ESO (20-26 d’abril) i no continuïtat (17 al 23 de maig)  
  • Per consultar tota l’oferta de cicles: 

Tria Educativa: https://triaeducativa.gencat.cat/ca/fp/

Guia FP (Bcn i AMB): https://guiafp.fundaciobcnfp.cat/

  • Per alumnat de Barcelona o que vol estudiar a Barcelona ciutat

– Oficina d’Accés als Ensenyaments Professionalitzadors de Barcelona: C. Roselló, 87-89, 08029- Barcelona, Metro L5 Hospital Clínic.

  • Informació de beques del Ministeri (termini obert  fins 12 de maig 2022)

Presentació del nostre estudi: El sector sanitari i sociosanitari català en clau d’FP

Dijous passat 7 d’abril, la Fundació BCN Formació Professional i CaixaBank Dualiza han organitzat la presentació del seu estudi: “El sector sanitari i sociosanitari català en clau d’FP” amb la col·laboració de Barcelona Activa i Fundació “la Caixa”. L’acte ha tingut lloc al Caixaforum de Barcelona.

En aquest estudi es realitza una radiografia en clau d’FP de la situació actual al sector sanitari i d’atenció i cures a les persones grans i dependents. L’anàlisi efectuada ha implicat conèixer les característiques, dinàmiques i tendències del mercat de treball en aquests sectors i analitzar amb mirada prospectiva les necessitats formatives, per a poder millorar la diferent oferta d’FP associada.

Estudi complert: https://drive.google.com/file/d/1iEyhZnR4vHptcEqa1_f-eNukkEUZAsqG/view

La presentació va ser inaugurada per la presidenta executiva de la Fundació Sara Berbel Sánchez. “Després d’haver passat per una experiència com ha estat la crisi social i sanitària generada a arrel la pandèmia per COVID-19, avui més que mai som conscients de la radical importància que tenen el sector sanitari, soci sanitari i social”, va declarar Berbel donant obertura a l’acte. “Aquesta visibilitat i reconeixement s’ha traduït, entre altres coses, en el fet que la joventut que inicia estudis de professions mostri un interès creixent pel sector sanitari.” Berbel va acabar denotant que és imprescindible disposar de professionals qualificats/des en els àmbits de l’assistència, el diagnòstic i els tractaments sanitari i també professionals que puguin oferir atenció i cura de qualitat a les persones grans i dependents; d’aquí la importància de l’estudi que té com a principal objectiu identificar les necessitats formatives del mercat actual i futures.

Ángel L. Miguel Rodríguez, director general de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, seguidament ha explicat la necessitat d’aquest  estudi per tal de tenir un profund coneixament del sector convertint-se en una eina imprescindible en la presa de decisions necessaries per a la modificació d’aquest sector.


Juan Carlos Lauder López, director de CaixaBank Dualiza va subratllar que “la importància d’aquesta mena de recerques, que contribueixen a tenir un coneixement real de l’estat de molts dels nostres sectors i, en aquest cas, del sector més afectat durant la pandèmia i, per tant, més sotmès als canvis. Gràcies a aquesta anàlisi podem veure on estan els punts forts, les febleses i cap a on podem dirigir els nostres esforços per a aconseguir millores que es tradueixin en més i millors oportunitats per als nostres professionals i per a la nostra societat”. Lauder ha afegit que “per a tot això l’FP continua sent una formació clau, pel paper que ha de jugar en la capacitació dels professionals, en l’actualització de les competències dels qui ja treballen i en la formació de nous tècnics que assumiran funcions que encara estan per arribar”.

Rafael Bengoa, codirector del “ Institut de Salut i Estratègia (SI-Health)  va parlar sobre  la col·laboració i necessitat d’un model asistencial integrat. Bengoa va recalcar “la necessitat d’un processos tècnic especific per a traslladar a l’àmbit polític el cost d’un sistema sanitari integrat. Per a això, assenyala, la implementació política ha de fer-se des d’un nivell autonòmic. S’estàn avaluant experiències locals d’èxit on tots dos sistemes estàn integrats perquè pugui haver-hi un posterior finançament per part del govern. Aquesta evalución, continua Bengoa, vindria acompanyada d’una avaluació de la sostenibilitat d’aquests tipus de models.

L’estudi s’ha elaborat partir d’una enquesta en la qual han participat més de 250 organitzacions del sector i de 33 entrevistes i 4 grups de discussió amb diferents agents clau, explica la investigadora principal de l’estudi Ana Vicente. Àngel Tarrino Ruiz, responsable de l’Observatori de la FP de la Fundació BCN Formació Professional, ha exposat els principals desajustaments entre el mercat de treball i les diferents ofertes formatives: en relació a perfils professionals específics per als quals les titulacions actuals no ofereixen una preparació adequada ha emergit un escenari de “formacions no oficials” que és urgent regular. Tampoc està regulat a nivell de competències i la categoria professional d’aquests perfils professionals. La manca d’especialitats en el sistema d’FP acaba perjudicant els centres sanitaris que han de dedicar excessius recursos a la qualificació d’uns certs perfils. Així i tot, també ha explicat alguns dels principals actius del sector: l’alt reconeixement social del sector degut al COVID-19 així com un creixement rellevant de l’ocupabilitat de tots dos sectors a mitjà i llarg termini a causa de l’envelliment de la població. Tarriño acaba la seva intervenció destacant els nous perfils professionals d’FP que es necessitessin en el futur vegeu tècnics en: avaluació de control i qualitat; Bigdata, impressió 3D protètics, especialista en rehabilitació o auxiliar de gerontologia.

Mónica Moso Díez, responsable del Centre de Coneixement i Innovació de CaixaBank Dualiza va apuntar que és de vital importància desenvolupar una visió integral del sector sanitari i sociosanitari, veient les interconnexions i fomentant els fluxos d’informació, coneixement i professionals dins d’aquest marc sector de l’economia platejada.

Des del prisma de la FP alguns exemples de mesures són: la revisió de qualificacions, competències i funcions dels perfils professionals des del macro sector, la planificació estratègica i integral de l’oferta de la FP, el foment de la figura del professorat especialista, la vinculació dels centres d’FP a parcs sanitaris i sociosanitaris ( co n estades del professorat), la potenciació dels certificats de professionalitat i de la FP dual.

Finalment, Fabian Mohedano i Morales, president executiu de l’Agència Pública de la Formació i Qualificació Professionals de Catalunya ha tancat l’acte agraint tots els actors claus participants en l’estudi i, explicant la necessitat de la implementació de l’orientació 360 que està duent a terme l’agència per tal de proveir informació documentada sobre les demandes existents del mercat associades professions. Aquesta orientació, continuà Mohedano, comporta estudis de prospecció com aquest mateix estudi i orientació als orientadors en els resultats de les prospeccions per informar d’una forma més eficaces iactual al futur treballador. Finalitza donant les gràcies a la Fundació per lla seva tasca imprescindible com a un dels promotors claus de la Formació Professional.

Estudi complert: https://drive.google.com/file/d/1iEyhZnR4vHptcEqa1_f-eNukkEUZAsqG/view

Visites a les diferents empreses i entitats que participen a la 4a edició del MetròpolisFPlab

Aquestes setmanes hem estat organitzant visites a les diferents empreses i entitats que participen a la 4a edició del MetròpolisFPlab, que compta amb 700 alumnes de 30 centres d’FP, i de 9 municipis diferents.
Aquestes trobades tenen la finalitat de crear una xarxa entre el talent dels participants i les necessitats i l’entorn de les empreses, i quina millor manera de fer-ho que anant allà on cada empresa duu a terme la seva activitat. 

El mes passat vam trobar-nos amb l’ICO i el seu personal sanitari, així com amb LUPA, MB92 i el Port de Barcelona, i el Pla Estatègic de Barcelona.

Vam continuar reunint-nos amb TMB, que vol que les dones es sentin més segures quan usen el metro, i amb Aigües de Barcelona, que es proposa el repte de promoure la mobilitat sostenible entre els seus treballadors/es. El Circuit de Catalunya ens va rebre a les seves impressionants instal·lacions, per veure de primera mà els pneumàtics usats que volen reutilitzar en crear espais al mateix circuit.

L’empresa de construcció passiva Arquima també va mostrar-nos de primera mà la nau on duen a terme la seva activitat, perquè els equips puguin veure la merma que generen en la producció, i així proposar alternatives per reutilitzar-la. Finalment, l’Agenda 2030 ens va rebre a l’Ajuntament de Barcelona per enfocar el seu repte: com reduir la bretxa de gènere en l’ús de les TIC?