El projecte FP Dual a l’Ajuntament de Barcelona es va gestar el 2012, a través de l’Institut Municipal d’Educació i el Consorci d’Educació de Barcelona que van signar el primer conveni al setembre 2012.

El curs 2013-2014 es va iniciar un primer pilot que va permetre incorporar 60 alumnes de CFGS Educació Infantil a 30 Escoles bressol municipals. L’experiència va resultar tan exitosa que ha permès que cada any s’anessin incorporant més estudiants d’altres perfils professionals a les diferents dependències municipals (10 districtes, 9 Gerències de sector com ara Economia, Cultura, Mobilitat, Drets Socials…) 13 Instituts Municipals (Esports, Mercats, Hisenda, Parcs i Jardins, Serveis Socials, Habitatge…) així com en Empreses públiques (Barcelona Activa) i Fundacions participades per l’Ajuntament de Barcelona.

Des del 2013 fins ara 2024, l’Ajuntament de Barcelona:

• Ha acollit 2.273 alumnes d’FP Dual (en la modalitat de beca formativa)
  • 25 centres d’FP de Barcelona ciutat
  • 138 àmbits municipals participen; tant del propi ajuntament com d’altres organismes municipals.
  • 22 cicles formatius
  • Amb una inversió de 7.13 M€.

El projecte consta de dues fases:

Cronograma

Òrgans de governança

• Subcomissió de seguiment: Formada per representants del Consorci d’Educació de Barcelona (òrgan públic cogestionat per la Generalitat de Catalunya amb competència en la planificació de l’oferta formativa pública a la ciutat), del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, de la Gerència de Persones, Organització i Administració Electrònica de l’Ajuntament de Barcelona i de la Fundació BCN Formació Professional (coparticipada majoritàriament per l’Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona).

Aquest és l’espai de proposta, avaluació i incorporació d’elements de millora del projecte. Es reuneix periòdicament cada dos/tres mesos.

• Comissió de seguiment: La formen els membres de la subcomissió + representants de centres (coordinadors d’FP dual) i referents de les dependències municipals.

Es convoca una vegada a l’any per a fer balanç, avaluació i planificació del projecte.

La Fundació BCN Formació Professional funciona com una Unitat Acceleradora de Dual i coordina la petició de places de l’Ajuntament, mitjançant un formulari de sol·licitud (que incorpora enllaços als plans d’activitat dels cicles més demandats) amb l’objectiu d’encaixar les tasques amb el cicle més adequat. Així mateix, ofereix un servei d’assessorament, gestió i difusió del projecte per a tota l’estructura municipal. L’assignació de les places als centres es realitza des del Consorci d’Educació de Barcelona.

Experiències

La Noèlia Serrano estudia Producció d’Audiovisuals i Espectacles a l’Escola EMAV, i està fent l’FP Dual a la Barcelona Film Commission a l’Ajuntament de Barcelona.

La Paula Jesus estudia el CFGS de disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia a l’Escola del Treball de BCN i cursa FP Dual a la Fundació BCN FP.

Experiències de diferents estudiants que cursen el CFGS d’Educació Infantil a l’Institut Miquel Tarradell, realitzant l’FP Dual a diferents escoles bressol municipals.

Hem guanyat el #PremioAlianza per a la #FPDUAL de la Fundación BertelsmannFundación CEOE per aquest projecte en la categoria “Organització”. Una aposta del sector públic com a generador de coneixement i talent.