Estudi sectors emergents i FP a la RMB

Portada

L'OBSERVATORI DE L'FP cada any fa una anàlisi i contrast entre les necessitats dels sectors econòmics considerats emergents i l'oferta formativa en Formació Professional. L'objectiu central és determinar quines són les necessitats de qualificació dels sectors en evolució per a contribuir en l'adaptació i disseny d'una oferta de formació professional sensible al canvi de competències professionals.

Tots els estudis editats es poden consultar en aquesta mateixa web.

Indústria 4.0 - 2016

El Sector industral està experimentant una trasformació fruit de la incorporació de les noves tecnologies en el sector. Internet de les coses, Big data and analytics, Robots autònoms, fabricació additiva o realitats augmentades són algunes de les tecnologies que estan reformulant la indústria. Aquest canvi fa que ens preguntem si la Formació Professional s'està adaptant a aquestes noves formes de producció i en conseqüència als nous perfils professionanls que se'n deriven. Analitzar l'encaiix de l'FP amb la indústria 4.0  és el prinicpal objectiu de l'estudi de sectors econòmics emergents.

Mòbil - 2015

La indústria del mòbil és un sector estratègic i clau per al desenvolupament socioeconòmic de la ciutat de Barcelona i la seva àrea d'influència. El dinamisme d'aquest sector fa que contínuament es generin noves oportunitats de negoci i en conseqüència nous perfils professionals; conèixer la resposta que hi dóna la formació professional és el principal objectiud'aquest estudi.

Energia - 2014

La Fundació BCN Formació Professional va treballar conjuntament amb la UPC com a entitat que visualitza clarament l’impuls al sector de l’energia com un pas estratègic a l’hora de consolidar estratègies de creixement sostenible i d’impacte, ja s'ha dut a terme un “focus grup”  amb la participació d’empreses i organitzacions gestores i planificadores del sector de l’energia, així com amb personal docent i directiu de centres d’FP de la RMB on s’imparteixen cicles formatius relacionats amb aquesta família professional. Els resultats d’aquest espai de reflexió, discussió i identificació dels actuals lligams entre l’oferta formativa actual i les demandes professionals de les empreses del sector van servir per alimentar l’anàlisi qualitativa de l’esmentat estudi, que es va presentar el passat el dia 10 de desembre.

Indústries Alimentàries - 2012

L'any 2012 es va dur a terme l'estudi de Sectors Emergents centrat en l'àmbit de les Indústries Alimentàries. Primerament es va realitzar un grup de treball conformat per empresaris del sector i docents de la família professional d'Indústries Alimentaries, tenia l’objectiu de detectar les tendències d’un sector en constant innovació així com les necessitats formatives dels graduats en FP que aspiren a ocupar-se en les Indústries Alimentaries. Les conclusions i reflexions derivades d’aquest grup de treball, que es complementen amb entrevistes a informants clau, es reflecteixen a la publicació pròpia del projecte.

Medi Ambient, Mèdia, Logística i Biotecnològic - 2010

L'any 2011 es va realitzar l'estudi de sectors emergents centrat en els àmbits de medi ambient, Media, logística i biotecnologia. Amb les conclusions extretes dels diferents grups de treball que es van realitzar es van editar 4 publicacions, cadascuna d'elles centrades en les diferents especialitats tractades.