Rebuild 2024

La Fundació BCN Formació Professional, junt amb Barcelona Activa, participarà els dies 20 i 21 de març a REBUILD Expo & Congress a Madrid, l’esdeveniment de referència de Construcció industrialitzada, digitalització i sostenibilitat.
El dijous 21 tindrà lloc el Talent Marketplace a l’Auditori del Pavelló 7 on es faran set xerrades per abordar els nous perfils professionals del sector, el talent necessari, també es presentarà la nova xarxa docent EyOCnet, es parlarà de la nova llei d’FP, de projectes innovadors, d’estratègies i formació.
Intervindran en les diferents taules centres d’FP Barcelona (Escola del Treball) i AMB (Institut Provençana), Fundació BCN FP i Barcelona Activa, on presentarem resultats de l’estudi Construcció sostenible en clau d’FP impulsat per Barcelona Activa.
També visitaran Rebuild alumnat d’aquests centres que podran fer tours tecnològics i docents de EADS La Llotja de Barcelona i de l’Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà de Llobregat.
La transformació de l’edificació necessita disposar de professionals qualificats, noves formacions que l’FP inicial i ocupacional haurà d’adoptar per donar resposta a la Construcció 4.0.

Celebrem el 25è aniversari de l’Associació de ciutats europees Xarxa FP

L’associació de ciutats europees Xarxa FP va ser de les primeres institucions en l’àmbit europeu que van apostar per oferir oportunitats d’internacionalització a estudiants, graduats, docents i centres de formació professional. Des de 1999, a través de Xarxa FP, de la qual formen part 40 ciutats de 15 estats europeus, s’han gestionat més d’11.000 mobilitats internacionals de joves estudiants d’FP.

Aquest passat dimecres 13 de març, al Saló de Cent, s’ha celebrat el 25è aniversari de la Xarxa FP. A l’acte han assistit el comissionat d’Educació de l’Ajuntament, Joan Ramon Riera; la consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó; i la presidenta de la Xarxa FP, María Jesús Cervero. Durant l’acte s’ha presentat la ponència “El futur de la internacionalització de la Formació Professional” a càrrec de María Gómez Ortueta, directora de la Unitat de Formació Professional del Servicio Español para la internacionalización de la Educación (SEPIE).
Tot seguit, una taula rodona ha debatut sobre experiències Erasmus. Han format part Philippe Marchal, director d’afers europeus de l’Ajuntament de Toulouse; Montse Blanes, directora de l’Institut FP Sanitària Barcelona; Raquel Silipú, estudiant de l’Institut Escola d’Hosteleria i Turisme de Barcelona, i Randi Hagner, estudiant del Fremdspracheninstitut de Landerhauptstadt München. El debat ha sigut moderat pel secretari general de Xarxa FP i coordinador de projectes europeus a la Fundació, el Jordi Castillo.

Actualment, Xarxa FP és una de les poques institucions que realitza projectes de mobilitat internacional per a persones de tots els nivells educatius, incloent-hi estudiants dels cicles formatius de grau mitjà i superior, docents de formació professional, graduats en formació professional en situació d’atur, i és de les poques institucions estatals i europees que gestiona mobilitats internacionals per a joves estudiants dels programes de formació i inserció (PFI) fent que la internacionalització arribi a tots nivell educatius.

En resum, el 25è aniversari de Xarxa FP no només ha marcat un moment de celebració, sinó que també ha destacat la importància i experiència d’aquestes més de dues dècades d’impulsar la mobilitat internacional i fomentar la cooperació entre les ciutats europees. Xarxa FP continua sent un pilar fonamental per al creixement personal i professional dels estudiants, docents i professionals de la formació professional arreu del continent.

Monogràfic sobre l’FP Dual i el paper de les administracions públiques

Què poden fer les administracions locals per a potenciar l’FP Dual en el seu territori?

El portal Educaweb ha publicat un monogràfic sobre FP Dual en el qual participem amb un article que aborda el paper de les administracions públiques locals per a generar un ecosistema facilitador de l’FP Dual en el seu territori.

Amb el pas del temps aquesta administració s’està situant com un actor capaç de generar impacte i amb un gran potencial per davant com a “partner” de l’FP Dual.

Us deixem la nostra contribució, però si esteu interessats en l’FP Dual, no deixeu de consultar el reportatge que conté aquest monogràfic, amb entrevistes interessants i altres opinions sobre aquest tema:

Reunió de la subcomissió d’FP Dual de l’Ajuntament de Barcelona

La subcomissió d’FP Dual de l’Ajuntament de Barcelona està formada per representants de l’Ajuntament de Barcelona, del Departament d’Educació, de la Fundació BCN FP i del Consorci d’Educació de Barcelona. Vetlla pel bon funcionament de l’FP Dual de l’Ajuntament, com actua com a empresa formadora. El curs 2023-24 ja arriba gairebé a les 300 places, amb un pressupost d’1.171.780 euros. L’objectiu és facilitar l’aprenentatge dels estudiants mitjançant la pràctica professional a l’organització, tot coneixent el funcionament de l’Administració Pública. Tenim estudiants de 22 perfils professionals, 207 dones i 77 dones.

Aquest projecte és una aposta clara per l’FP Dual com a generadora d’ocupació de qualitat.

Jornada Dones Pioneres

Des de la Fundació BCN Formació Professional col·laborem amb Barcelona Activa en la Jornada Descobreix el camí professional de dones pioneres en sectors desafiants, en motiu del dia internacional de la dona.

Descobreix com dones professionals, de diferents generacions, s’estan obrint camí en sectors tradicionalment masculinitzats com la construcció, l’aeronàutica i el marítim.

Vine i comparteix les seves experiències mentre construïm un futur més equitatiu, fes-ho també per les properes generacions!

Data: dimecres 6 de març 2024

Horari: 16h a 18h

Cal inscripció prèvia:

Informe General de Prospectiva de l’FP

Vam assistir a la presentació de l’Informe General de Prospectiva 2023-2026 de l’Agència FP Catalunya, presentat pel Fabian Mohedano.

Una eina bàsica per a la prospectiva i prospecció de la Formació Professional a Catalunya. Des del nostre Observatori de l’FP volem seguir contribuint, amb clau territorial, al sistema d’FP del país.

Presentació Informe General de Prospectiva

El dia 26 de febrer, a la seu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, es va presentar l’Informe General de Prospectiva de Catalunya. Aquest informe, que serà quadriennal, té com a objectiu orientar la planificació dels serveis bàsics del Sistema FPCAT. Aquesta planificació ha de permetre incrementar la competitivitat del teixit productiu, millorar la qualificació de les persones i generar més i millor ocupació en termes de capacitat d’inserció i d’estabilitat per a les persones treballadores. Es tracta d’una planificació integrada, basada en evidències, inclusiva i amb perspectiva de gènere.

Aquest marc general dels sectors FPCAT permetrà un treball molt més acotat en el territori.

GENERACIÓ ERASMUS 2024

Més de 120 estudiants de 58 cicles formatius de grau mitjà i superior tindran l’oportunitat única de realitzar pràctiques internacionals en empreses de diferents ciutats Europees de la Xarxa FP. Felicitats a les persones seleccionades i als 59 centres d’FP de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i Mataró que han participat en aquesta convocatòria.

Visita al delegat del govern de la Generalitat de Catalunya a Barcelona i participació a la Taula Territorial de la Formació Professional de la vegueria de Barcelona.

El passat 22 de febrer la Fundació BCN Formació Professional va participar, juntament amb agents socials i serveis territorials de Barcelona de la Generalitat de Catalunya, de la sessió d’aquesta taula. Dita sessió va abordar la situació dels ensenyaments de règim especial per part de la Coordinadora d’Escoles d’Art i Disseny de Catalunya i la presentació del mapa de Formació Professional i prospectiva per part del Departament d’Educació. Ambdós continguts cobren especial rellevància en l’estratègia  territorialment concertada de planificació de l’oferta formativa d’FP al territori de la Vegueria.

Dita participació s’origina amb la visita institucional que la Fundació va portar a terme al delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Barcelona, el Sr. Joan Borràs i Albaroch, que ha situat la FP com  una de les línies de treball prioritàries de la delegació i ha incorporat  la Fundació BCN Formació Professional com a participant de la taula específica que treballa la FP al territori de la Vegueria de Barcelona.

Nova fase de l’EU Water Challenge.

De la mà de la Xarxa FP, estem a Viborg  amb els tres equips de l’#EUWaterChallenge, que estan treballant en els seus prototips amb l’ajuda d’experts en impressió 3D i prototipatge, on els projectes s’estan perfilant per poder provar-los. Seguim!